Els nostres drets quan comprem per internet

Ens hem acostumat a fer moltes compres per internet. Però, coneixem els nostres drets com a consumidors?
És cert que cada cas és diferent i la responsabilitat pot caure en diverses empreses (el transportista, la botiga, el banc, etc.). Però hi ha tot un seguit de coses que hauríem de tenir en compte durant la compra.
Les estafes són poc freqüents tenint en compte els gairebé 80 milions de compravendes per internet que es fan cada any a Catalunya.
Però si ens volem estalviar disgustos el millor serà que fem les nostres compres en llocs webs coneguts. I comprovar que apareixen en algun lloc les dades d’identitat de l’empresa i de contacte, per què en el cas de que hi hagi alguna incidència, sapiguem a qui hem de reclamar.
Un cop feta la compra, és obligatori que el venedor ens enviï una confirmació de la comanda a través de correu electrònic o de missatge de text.

Si la nostra comanda no arriba hem de reclamar a l’empresa venedora. Nosaltres no tenim cap tracte amb el transportista.
La botiga ens haurà de donar resposta en un termini de 30 dies. Si en aquest marge de temps no hem rebut resposta, haurem d’adreçar-nos a una entitat superior, com ara l’Agència Catalana de Consum, l’organisme de la Generalitat que regula els drets dels consumidors.
Si paguem amb targeta de crèdit, podem demanar al banc que cancel·li el pagament o que no l’efectuï. Però potser és millor fer les nostres transferències a través de plataformes de pagament segur, com ara Paypal.
Si el producte que hem rebut no ens satisfà, disposem de 14 dies per retornar-lo sense haver de donar cap explicació. És l’anomenat dret de desistiment i es justifica pel fet de que al comprar quelcom per internet no ho podem veure físicament.
Hi ha algunes excepcions, com els productes fets a mida, les reserves de serveis amb una data concreta (bitllets i entrades), els productes que caduquen de manera ràpida (menjar) o aquells que no es poden reutilitzar per raons d’higiene.
Les empreses tenen l’obligació d’informar els compradors d’aquest dret i de les condicions per retornar el producte. És per això que la majoria de les compres online inclouen un formulari o un full d’instruccions de devolució que arriba junt amb el producte que rebem a casa.
Ara bé, les despeses de devolució no solen estar incloses en aquests casos. Només en el cas que la devolució es produeixi perquè el producte és defectuós o que rebem per error un producte diferent del que havíem demanat.
Sempre que no s’indiqui un altre termini, el lliurament del producte o el servei s’ha de fer dins dels 30 dies següents a la realització de la compra.